Commercieel medewerker

Crebocode Niveau Geldig vanaf Inschrijven tot Diplomeren tot
25874 3 01-08-2023 - -

Een commercieel medewerker werkt (meestal) in een kantooromgeving van een (hybride) handelsonderneming (MKB), bijvoorbeeld backoffice bij een groothandel. Deze commerciële functie is gericht op de ondersteuning van de binnendienst en van accountmanagers en komt, behalve bij veel groothandels, ook in allerlei andere sectoren, branches en ondernemingen voor. Voorbeelden hiervan zijn een bouwonderneming, een keukenspeciaalzaak met diverse vestigingen en bij een onderneming die roerende goederen verhuurt. Veel voorkomende alternatieve functiebenamingen voor commercieel medewerker zijn sales support medewerker, verkoper binnendienst en medewerker customer service. Een commercieel medewerker combineert in de beroepsuitoefening een drietal rollen/functies, namelijk 1) medewerker verkoop en klantcontact, 2) commercieel administratief medewerker en 3) commercieel ondersteuner. Op deze rollen/functies en voor de meeste werkzaamheden is een focus van toepassing op de fasen van de customer journey. Want het gaat uiteindelijk om het leveren van een toegevoegde waarde aan en de tevredenheid van de klant. Belangrijke persoonskenmerken zijn communicatief, integer, deskundig op het vakgebied, klantgericht, overtuigend, oplossingsgericht, resultaatgericht, besluitvaardig, initiatiefrijk, creatief, digitaal vaardig, wendbaar, ondernemend, commercieel gedreven en collegiaal. Op de werkzaamheden zijn commerciële doelstellingen van toepassing. De commercieel medewerker probeert de balans te bewaren tussen klantgerichtheid en het realiseren van de commerciële belangen van de onderneming. Voor de uitoefening van de werkzaamheden is beheersing van beroepsspecifiek Engels nodig.

Code Titel
Geen documenten gevonden
Doe de overlapcheck voor deze kwalificatie

Er is geen keuzedeel gevonden.

Er is sprake van ondoelmatige overlap.
Is er overlap?
Overlappende werkprocessen
Niveau complexiteit
Niveau verantwoordelijkheid en zelfstandigheid
Overlap vakkennis en vaardigheden
Niveau vakkennis en vaardigheden
Omvang vakkennis en vaardigheden
Er bestaat al een door de minister vastgestelde koppeling tussen deze kwalificatie en dit keuzedeel.
Er is geen overlap informatie gevonden.

Vul onderstaande gegevens in om een check uit te laten voeren door de Toetsingskamer.

Uw aanvraag is succesvol verwerkt. U ontvangt bericht als de check gereed is. Het aantal aanvragen voor een overlapcheck is onverwacht fors toegenomen. Het is niet uitgesloten dat dit tot vertraging zal leiden bij het verwerken van de aanvragen. De Toetsingskamer SBB stelt alles in het werk om aanvragen zo snel mogelijk te verwerken.

Er is een fout opgetreden bij het versturen van uw verzoek naar de beheerder, probeer het later nog een keer.

Hierbij een overzicht van geregistreerde beschikbare leermiddelen voor dit product van de kwalificatiestructuur. Wilt u ook uw leermiddelen zichtbaar hebben in dit register? Ga dan naar het Koppelpunt Catalogusinformatie van Kennisnet.

STATUS: Leverbaar
Basis Marketing voor het MBO is een aanrader voor elke niveau 3 en 4 opleiding met een commercieel element. Het marketingproces en de huidige customer journey staan centraal. De lesmethode is zeer toegankelijk en geeft de student een complete en praktische basis van het vakgebied marketing.
STATUS: Leverbaar
Dit kerntaakboek (B1-K1) is één van de twee basisboeken over de commerciële basistaak van een commercieel medewerker/manager (dus een gecombineerd niveau 3/4-boek, met extra opdrachten/teksten voor verdieping). Het boek begint met een inleiding over de kerntaak. Daarna volgen verdiepende…
STATUS: Leverbaar
STATUS: Leverbaar
Dit kerntaak- en profielboek is gericht op het opleiden tot het beroep van commercieel medewerker (sales support medewerker, verkoper binnendienst, medewerker customer service). Hij/zij werkt meestal in een kantooromgeving van een (hybride) handelsonderneming, bijvoorbeeld in een backoffice bij een…
STATUS: Leverbaar
Dit Engelstalige boek is inhoudelijk gelijk aan het Nederlandstalige kerntaakboek (B1-K2) en is één van de twee basisboeken over de commerciele basistaak van een commercieel medewerker/manager (dus een gecombineerd niveau 3/4-boek, met extra opdrachten/teksten voor verdieping). Het boek begint met…
1 - 5 van 14
Kerntaken en Werkprocessen
Complexiteit
Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid
Brengt de marktpositie van de onderneming in kaart
Analyseert de customer journey
Vertaalt trends en ontwikkelingen naar commerciële kansen
Brengt het commerciële aanbod van de onderneming in kaart
Doet verbetervoorstellen voor verkoop, marketing en/of marktbewerking
Complexiteit
Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid
Inventariseert wensen en behoeften
Voert marketing- en communicatie-activiteiten uit
Voert webcare uit
Complexiteit
Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid
Bereidt een commercieel traject voor
Acquireert klanten en/of opdrachten
Presenteert en profileert het commerciële aanbod van de onderneming
Voert een verkoopgesprek
Doet klanten een commercieel aanbod
Verzorgt het interne ordertraject
Voert aftersales uit
Gekoppelde keuzedelen
Code Keuzedeel Koppeling vanaf Koppeling tot
K0262 ARBO, kwaliteitszorg en hulpverlening geschikt voor niveau 3 01-08-2023 -
K0790 Belevingsgericht werken 01-08-2023 -
K0460 Commercieel technisch bouwadvies 01-08-2023 -
K0023 Digitale vaardigheden gevorderd 01-08-2023 -
K0959 Duits A1/A2 in het beroepsonderwijs 01-08-2023 -
K0960 Duits A2/B1 in het beroepsonderwijs 01-08-2023 -
K0961 Duits B1/B2 in het beroepsonderwijs 01-08-2023 -
K0030 Duurzaamheid in het beroep C 01-08-2023 -
K0803 Engels B1/B2 01-08-2023 -
K0985 Frans A1/A2 in het beroepsonderwijs 01-08-2023 -