Peercoaching in de praktijk
Code | SBU | Aard van keuzedeel | Geldig vanaf | Inschrijven tot | Certificaten | Beroepsvereisten |
---|---|---|---|---|---|---|
K0996 | 240 | Verdiepend | 01-07-2018 | - | Ja | Nee |
In dit keuzedeel leert de peercoach coachende en begeleidende vaardigheden toe te passen die zij kan inzetten ten behoeve van de persoonlijke en professionele ontwikkeling van peers (collega’s en/of studenten). De peercoach en de gecoachte leren op een gelijkwaardige manier van en met elkaar door elkaar feedback te geven en te reflecteren op hun rol. Het keuzedeel zorgt ervoor dat de beginnend beroepsbeoefenaar bezit over coachingsvaardigheden, doelgerichtheid en leervermogen vanuit realiteitsbesef en empathisch bewustzijn. Deze kan zij inzetten in een werk- en leeromgeving.
SBB
Code | Titel | Resultaat |
---|
Hierbij een overzicht van geregistreerde beschikbare leermiddelen voor dit product van de kwalificatiestructuur. Wilt u ook uw leermiddelen zichtbaar hebben in dit register? Ga dan naar het Koppelpunt Catalogusinformatie van Kennisnet.
Extra informatie met betrekking tot het mbo-certificaat
Dit keuzedeel is bedoeld voor werknemers met een VIG-diploma, die werkbegeleiding geven aan zowel (bol en bbl)-studenten als zij-instromers in de (ouderen)zorg, zowel intra- als extramuraal.
Als gevolg van de ontwikkeling dat de vraag naar nieuwe mensen in de zorg toeneemt, maar ook het aantal mensen dat deze sector verlaat, hebben werkgevers in de zorg te maken met het probleem dat er meer aandacht nodig is voor de positie en ruimte voor de (toekomstige) zorgprofessional (o.a. leerlingen/stagiaires). Dit resulteert in een scholingsbehoefte voor werkbegeleiders in het kader van leven lang ontwikkelen en onboarding. Deze scholingsbehoefte wordt onderschreven door het actieplan “Werken in de zorg” van VWS en het SER rapport ‘Zorg voor de toekomst’, waarin wordt gestuurd op meer vaardigheden voor werknemers om de begeleiding op de werkvloer beter te begeleiden in het kader van boeien en binden, onboarding en het verminderen van de uitstroom. Door het keuzedeel Peercoaching in de praktijk (K0996) in te zetten voor (bij)scholing van werknemers met een Verzorgende IG-diploma die werkbegeleiding geven aan studenten, kan aan deze scholingsbehoefte worden voldaan.
Na het volgen van dit keuzedeel is de werknemer met een VIG-diploma die werkbegeleiding geeft aan studenten beter toegerust om studenten en collega’s in de zorg te coachen en te begeleiden.
Crebo | Kwalificatie | Dossier | Niveau | Inschrijven tot |
---|---|---|---|---|
25474 | Agogisch medewerker GGZ | Maatschappelijke Zorg | 4 | - |
25709 | Bedrijfsleider paardensport en -houderij | Paardensport en -houderij | 4 | - |
25475 | Begeleider gehandicaptenzorg | Maatschappelijke Zorg | 3 | - |
25780 | Begeleider maatschappelijke zorg | Maatschappelijke Zorg | 3 | - |
25476 | Begeleider specifieke doelgroepen | Maatschappelijke Zorg | 3 | - |
25135 | Contactcenter medewerker | Commercie | 3 | - |
25491 | Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) | Verzorgende IG | 3 | - |
25491 | Gehandicaptenzorg (GHZ) | Verzorgende IG | 3 | - |
25484 | Gespecialiseerd pedagogisch medewerker | Pedagogisch Werk | 4 | - |
25697 | Gespecialiseerd pedagogisch medewerker | Pedagogisch Werk | 4 | - |