Werken met baby's
Code | SBU | Aard van keuzedeel | Geldig vanaf | Inschrijven tot | Certificaten | Beroepsvereisten |
---|---|---|---|---|---|---|
K1270 | 240 | Verdiepend | 15-07-2021 | - | Ja | Ja |
De drie aspecten pedagogiek, ontwikkeling en zorg gericht op baby’s (leeftijdscategorie van 0 tot 2 jaar) komen aan de orde in het keuzedeel. Baby’s hebben een specifieke begeleiding nodig op het gebied van non- en preverbaal communiceren, lichaamsverzorging en ontwikkelingsgerichte activiteiten. Dit keuzedeel bevat vakkennis en vaardigheden op het gebied van de drie bovenstaande onderdelen.
SBB in samenwerking met onderwijs en het werkveld kinderopvang
Code | Titel | Resultaat |
---|
Hierbij een overzicht van geregistreerde beschikbare leermiddelen voor dit product van de kwalificatiestructuur. Wilt u ook uw leermiddelen zichtbaar hebben in dit register? Ga dan naar het Koppelpunt Catalogusinformatie van Kennisnet.
Extra informatie met betrekking tot het mbo-certificaat
Dit certificaat is bedoeld voor (gespecialiseerd) pedagogisch medewerkers die werken in de kinderopvang of werk zoeken in de kinderopvang.
De wet IKK beoogt de kwaliteit van de kinderopvang te versterken. In deze wet zijn maatregelen opgenomen om de kwaliteit van de opvang te verbeteren. Een deel van de maatregelen betreft de baby-opvang. Een van de maatregelen heeft betrekking op aanvullende scholingseisen voor degenen die met baby’s werken. Daarmee wordt erkend dat het begeleiden en ondersteunen van baby’s een vak apart is. Iedereen die met baby’s werkt moet vóór 2025 bijgeschoold zijn. Er is een scholingsvraag vanwege het feit dat er wettelijke beroepsvereisten zijn om met baby’s te werken. Het keuzedeel voorziet hierin en biedt werkende pedagogisch medewerkers (pm'ers) verdieping in de kennis over deze specifieke leeftijdsgroep. Uit kwaliteitsonderzoek blijkt dat de zorg en de emotionele ondersteuning van de baby door de gemiddelde pm’er op de babygroep wel goed is, maar dat de educatieve interactievaardigheden (praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering, begeleiden van onderlinge interacties), met de nieuwe inzichten uit recent onderzoek, nog voor verbetering vatbaar zijn.
Door de hogere beroepskracht-kindratio en de vereiste scholing voor babyleidsters is het voor werkgevers heel belangrijk dat zoveel mogelijk pm’ers deze scholing volgen. Om zowel rendabel te blijven werken als aan de nieuwe eisen te voldoen, zal er brede inzetbaarheid van het personeel worden gevraagd. Wanneer het personeel een baby-certificaat heeft, heeft de werkgever meer mogelijkheden om pm’ers uit bijvoorbeeld de peutergroepen ook in te zetten bij de baby’s of om te werken met samengevoegde groepen. In dit keuzedeel zijn de beroepsvereisten voor het werken met baby's verwerkt. Het keuzedeel gaat in op de volgende onderwerpen: de mijlpalen op alle ontwikkelingsgebieden in de eerste twee jaar; het scheppen van een rustig en veilig klimaat; respectvolle en taalrijke interactie tussen pedagogisch medewerker (pm’er) en baby tijdens dagelijkse zorg momenten maar ook tijdens spel en activiteiten; manieren om goede voorwaarden voor ontwikkeling te scheppen en om de ontwikkeling van deze jonge kinderen actief te stimuleren. Hiermee is de pm'er breed inzetbaar in de kinderopvang. Daarnaast is het voor werkzoekenden een enorme pré bij het vinden van werk wanneer ze het certificaat hebben.
Crebo | Kwalificatie | Dossier | Niveau | |
---|---|---|---|---|
25485 | Onderwijsassistent | Pedagogisch Werk | 4 | - |
25698 | Onderwijsassistent | Pedagogisch Werk | 4 | - |